Powered by Blogger.
RSS

Budaya Kampung


Yang ber-uang-lah yang bisa


Berniaga dengan pelanggan ber-uang adalah sangat menguntungkan kerana mereka mampu membeli lebih banyak pada kualiti yang lebih baik dan dengan membayar harga yang lebih tinggi.

Salah satu aspek yang perlu diberikan perhatian apabila kita hendak memasuki pasaran orang kaya adalah isu budaya.

Orang yang mempunyai banyak uang mampu memilih, manakala orang yang tiada ber-uang tidak mampu memilih. Hak memilih adalah hak orang yang ber-uang. Semakin banyak uang yang kita miliki semakin banyak pilihan yang terbentang di hadapan kita.

Orang kaya juga mampu melayan karena citarasa mereka masing-masing, manakala orang miskin tidak mampu melakukannya. Citarasa adalah luksuri (luxury) yang hanya mampu dimiliki dengan uang yang banyak.

Pekerja-pekerja yang mempunyai interaksi secara direct dengan pelanggan kita adalah mereka yang menjaga kaunter pembayaran, promoter di rak-rak pameran, pelayan restoran dan seumpama itu.

Dalam organisasi, pekerja kategori itu lazimnya tidak datang daripada anak-anak keluarga kaya. Malah majoritinya datang dari kampung ataupun pekan-pekan kecil di luar bandar. 

Dari satu segi mereka perlu memberikan perkhidmatan yang memenuhi citarasa pelanggan kaya, tetapi dari satu segi lain mereka sendiri tidak datang daripada golongan kaya.

Majoriti pekerja yang ditugaskan di kaunter perkhidmatan pelanggan adalah berasal daripada latar belakang budaya kampung. Budaya kampung bukan budaya masyarakat kaya raya. Akibatnya, mereka menjalankan tugas melayan karena pelanggan kaya raya dengan menggunakan unsur-unsur budaya kampung.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment